Friday, January 20, 2023

Kencing Manis dan Kesan Pada Kaki Anda

 Lebih khusus lagi, kami membincangkan penjagaan kaki secara normal tetapi hari ini kami akan membincangkan tentang penjagaan kaki kencing manis dan bagaimana ia boleh menjejaskan anda. Kencing manis adalah penyakit serius dan kompleks yang boleh menjejaskan seluruh badan. Kencing manis memerlukan penjagaan diri yang kerap, dan jika masalah timbul, kencing manis boleh mengurangkan jangka hayat dan kualiti hidup dengan ketara. Disebabkan kencing manis boleh membahayakan saraf kaki anda, aliran darah dan jangkitan pada kaki anda berisiko. Kencing manis boleh menyebabkan ulser kaki dan berkemungkinan anggota badan akan patah. Kemudaratan ini berkemungkinan jika:


Anda menghidap kencing manis sekian lama.

Paras glukosa darah anda terlalu tinggi sekian lama.

Anda perokok; merokok mengurangkan aliran darah ke kaki anda, ia melambatkan penyembuhan luka.

Anda tidak aktifdi dalam kehidupan seharian anda.

Ekzema adalah luka yang terbentuk pada kaki anda yang menghidap kencing manis. Luka kronik yang tidak dirawat boleh mengakibatkan osteomielitis, jangkitan tulang yang boleh merebak ke seluruh badan. Untuk memastikan terapi yang berkesan dan mengurangkan risiko anggota badan, diagnosis awal dan tepat adalah penting. Penghidap kencing manis adalah lebih 15 kali berkemungkinan mengalami penjagaan kaki yang tidak betul yang boleh meningkatkan risiko amputasi.

Penjagaan kaki yang menghidap kencing manis dan tanda amaran

Anda perlu menjaga kaki anda setiap hari jika anda menghidap kencing manis.

Penjagaan harian boleh mengelakkan daripada akibat yang teruk.

Setiap hari, periksa kaki anda untuk sebarang masalah atau perubahan.

Jika kaki anda berisiko tinggi, berjumpa pakar kaki dengan lebih kerap atau setahun sekali untuk pemeriksaan.

Pilihan untuk Anggota Palsu

Anda boleh mendapatkan anggota palsu khas untuk anda jika anda telah menjalani pemotongan separa kaki. Ini juga boleh dirujuk sebagai separa kaki palsu atau pengisi jari kaki. Anggota palsu membantu memulihkan kontur anatomi kaki dan boleh dibuat untuk melegakan tekanan dan meningkatkan keseimbangan. Anda boleh tanya pusat anggota palsu anda yang mana pilihan terbaik untuk anda. Layari artalive.com.my untuk mendapatkan butiran lanjut tentang penjagaan anggota palsu dan tentukan mana yang terbaik untuk anda.


Contact Info:

Visit us: https://artalive.com.my/

http://malay.artalive.com.my/

No 16, Persiaran 65C, Pekeliling Business Centre, Off Jalan Pahang Barat, 53000 Kuala Lumpur, Malaysia

E-Mail: info@artalive.com.my

Contact: +60 3–4032 4273

Author: Sudarsan Swain

 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment

Artalive- Menyokong Anggota Badan Prostetik yang Boleh Dicapai dan Mampu Milik

Anggota badan prostetik telah menjadi inovasi yang mengubah hidup berjuta-juta orang di seluruh dunia. Mereka menawarkan harapan dan kebebas...