Monday, January 30, 2023

KetahuiPerbezaan Antara Ortosis dan Prostesis

 Ortosis dan protesisadalahperantiperubatan yang berbeza, walaupun pada hakikatnyamasyarakatseringkeliruantarakeduanya. Perantiinimempunyaisusunatur dan tujuantertentu. Jika pesakitmemerlukanortosisatauprotesis, diaharusberundingdenganpakardengansegera. Sementaraitu, yang lain mungkintidakmengenaliperbezaannya.

Berikutadalahsemuamaklumat yang andaperlukanuntukmembezakanantaraortosis dan protesis.

Ortosis

Pesakit yang mempunyaimasalahanggota badan merekatidakberfungsiatau mana-mana bahagian badan yang lain akandapatmanfaatdaripadaortotik. Matlamatutamateknologiiniadalahuntukmemperbaikiataumenyokongbahagian badan yang tidakberfungsi.

Masalah yang berkaitandengankecacatanataukekuranganbolehdiperbaikiataudikurangkandenganperantiortotik.Merekabolehmengurangkanketegangan pada bahagian badan tertentu, membolehkanmerekasembuhtanpabengkakataumengalamikesakitan.

Contohbiasaortosisadalahortosis kaki, yang selalunyaberbentuktapak kaki dan ortosistulangbelakang, yang digunakan pada pesakit yang mengalamimasalahbelakang dan tulangbelakang yang disebabkan oleh scoliosis atauatassebablain. Ortosisjuga merangkumipelbagaipendakap.

Protesis

Selalunya, apabila orang keliruprotesisdenganortosis, merekaakanberfikirtentangprotesis.Sebaliknya, protesisadalahpenggantibahagian badan palsuuntukbahagian badan yang hilangseperti kaki atautangan, manakalaortotikbolehmembantudengankomponen badan yang sediaada.

Kategoriperantiprostetik yang paling banyakdikenaliadalahanggotapalsu. Seseorang yang kehilangan kaki kerana dipotongataukeadaankongenitalmestimendapatmanfaatdaripadaanggotaprostetiksebagaigantinya.

Kerumitanteknologiperantiprostetikmungkinberbeza-beza. Versi yang paling canggihbolehmemberipesakittahap mobility anggota badan yang lebihtinggi, membolehkanmerekamenjalankanpelbagaitugas yang sebeluminisukarataumustahil. 

PembuatanperantiProstetikatauOrtotik

PerantiProstetikatauOrtotikbolehdibuatuntukukurantertentuberdasarkankeperluanpesakit.

Apabilaiaberkaitandengan prosthesis, menciptavarian “positif”, yang akanberfungsisebagaitemplatuntukmenghasilkanperanti, memerlukanterlebihdahulumenciptalemparan “negative” bagianggota badan yang hilang. Kemudianacuan negative disediakan.

Acuan negative bolehdiubahsuaisamaadasecaramekanikalatau manual. Kaedahinikinijauhlebihtepat dan pantasdisebabkan oleh kemajuanteknologiterkini.

Pesakit yang berbezamungkinmemerlukantahappenyesuaian yang berbezauntukperantiortotik dan prostetikmerekasupayasesuaidengangredmobiliti, aktiviti, tabiat dan gayahidupmereka.Pakarpenjagaankesihatanbolehmembantupesakitmendapatkanrekabentukterbaikuntukmerekadalamhalitu.

Bila perludapatkannasihatprofesional

Orang yang menghidappenyakittertentu, sepertikencingmanis, lebihberkemungkinankehilangananggota badan.PakarProstetik&OrtosisBertauliah (CPO)akandapatmemberikanpreskripsi, bantuan dan nasihat yang betuldalamkeadaantertentu.

Satu lagitandauntukberundingdenganpakaradalahapabilaterdapatkehilanganderia pada anggota badan, terutamanya kerana gejalainibolehdisebabkan oleh keadaan yang bolehdielakkan. Sebagaicontoh, selaluberdiriuntukjangkamasa  yang lama bolehmenyebabkanmasalah yang bolehdiperbaikidenganortosis yang betul. 

Adalahdisyorkanuntukberundingdenganpakarperubatanjikatimbulsebarangmasalahsedemikianuntukmengelakkanmasalahselanjutnya.

Anda bolehlayariArtalive.com.myuntuksemuakeperluanProstetikatauOrtotikanda. Untuksetiapisu yang andahadapi, merekaadapenyelesaiannya.

Contact Info:

Visit us: https://artalive.com.my/

http://malay.artalive.com.my/

No 16, Persiaran 65C, Pekeliling Business Centre, Off Jalan Pahang Barat, 53000 Kuala Lumpur, Malaysia

E-Mail: info@artalive.com.my

Contact: +60 3–4032 4273

Author: Sudarsan Swain




No comments:

Post a Comment

Artalive- Menyokong Anggota Badan Prostetik yang Boleh Dicapai dan Mampu Milik

Anggota badan prostetik telah menjadi inovasi yang mengubah hidup berjuta-juta orang di seluruh dunia. Mereka menawarkan harapan dan kebebas...