Monday, January 2, 2023

PeningkatanTanganPalsudalamAktivitiHarian

Terdapatbanyakkesandaripadapotongan.Walaubagaimanapun, pesakit yang telahmengalamikerosakanataupotongan tangan dan anggotatiruan yang lain mempunyaipeluang yang lebihbaikuntukdapatmenjalanikehidupan normal walaupunmengalamikecederaan, terimakasihkepadabidangprostetik yang berkembangpesat.
Anggotatiruanditakrifkan:


Anggotatiruantelahberkembangdenganketara.

 Merekatelahberkembangdaripadamelayanifungsikosmetiksemata-matakepadamemilikikemahiranistimewa yang membolehkanmerekamendapatkansemulafungsi yang sebeluminihilangakibatkecederaanataupemotongan.

Fikirkantentangduakategorianggotapalsu yang Tanganpalsuyang dikuasakan oleh badan:

Anggotapalsu yang dikuasakan oleh badan digerakkan oleh pergerakanmanusia.Sepertinamanya, gerakan badan yang tepatbolehmenyebabkantanganberfungsi, menyebabkansenamanbuka dan tutupmudahdigesa oleh sistemberwayar.Selainitu, terdapatduakategoriutamaanggotapalsu yang dikuasakan oleh badan: mereka yang membuka dan menutupsendiri.

Tanganpalsu yang bolehdibukadengansendiri, jaditerimakasihkepadasistemtekanankabel. Selepasitu, apabilatekanandilepaskan, tangansecaraspontanakanmenutup. Sebaliknya, tanganpalsu yang bolehmenutupsecarasukarela terbukasecaraautomatiktanpatekanantetapihanyamelakukannyasebaiksahajatekanandikenakan pada wayar.Penyelesaian yang dipilihberbeza-bezabergantungkepadakeperluan dan keutamaanpengguna. Bagiindividu yang mempunyaikekuatanterhad, tanganpalsukonsensualselalunyamerupakanpilihan yang paling popular.Pilihan yang lebihkonvensional yang biasanyacepatuntukpelangganbelajarmengendalikanialahtanganpalsu yang dikuasakan oleh badan.

Tanganpalsu yang menggunakanelektrik:

Tanganpalsu myoelektrik, berbandingdengantanganpalsu yang dikuasakan oleh badan, "ajar" tanganpalsu untukbergerakmenggunakanotot dan saraflengananda yang tinggal.

Melaluilatihanini, tanganpalsudapatmengambilcoraktingkahlakudaripadasisaototlengan yang digenggam.Untukmengendalikanjenisanggotapalsu inisepenuhnya, seseorangmestimelalui proses pembelajaran yang panjang.Tetapijikaandaberpegangpadanya, hasil yang telahsiapbiasanyamempunyaipenampilan yang lebihtulen dan berasalebihsepertitangan yang hilang.

Perkembanganteknikal:

Mobilitipergerakanjari dan penerimaanderiakinimerupakanbeberapaciricanggih yang kinibolehditawarkan oleh tanganpalsukepadapengguna.Anggota badan berdayasaingsedangdibangunkandalamperubatansukanuntukmenyokongpelbagaicengkaman yang didayakan oleh aplikasi, sertasistempemprosesanmikro yang membolehkantindakansepertimencangkunguntukberdiri dan bergerakkebelakang.

Kepekaantangantelahmencabaruntukdikuasai, tetapikajianinimenggalakkan. Duajenispenderia yang pada masa inibolehdimasukkankedalamtanganpalsu ialahpenderialokasi dan penderiadaya/sentuhan.Penderiakedudukanmemberimaklumatsepertiproprioseptiftangan, manakalapenderiadaya/sentuhanmembantudalammenilaiinteraksidengan dunia luar, sepertisuhu dan kekerasanataukekasaranrupabumi.

Akhir sekali - Mengekalkantangantiruananda:

Adalahpentingbahawapenjagaananggotapalsu diambildenganbetul agar iaberfungsidengan ideal dan menyebabkangangguan paling sedikitdalamkehidupanseharian yang mungkin.Inimemerlukanpenjagaankulit yang bersentuhandengananggotapalsu untukmengelakkankesakitanataujangkitan, sertamenjagakebersihananggotapalsu, terutamanyaselepashanyamelakukansenamanberat.Apabilamenerimatanganpalsu, adalahpentinguntukmengikutarahan yang diberikan oleh kakitanganperubatandengantepat dan menyatakansebarangkebimbanganmengenaikesesuaianataukeselesaananggotapalsu. Untukmendapatkanbutiranlanjut, andabolehpergike Artalive.com.

  Contact Info:



No 16, Persiaran 65C, Pekeliling Business Centre, Off Jalan Pahang Barat, 53000 Kuala Lumpur, Malaysia


Contact: +60 3–4032 4273

Author: Sudarsan Swain

 


No comments:

Post a Comment

Artalive- Menyokong Anggota Badan Prostetik yang Boleh Dicapai dan Mampu Milik

Anggota badan prostetik telah menjadi inovasi yang mengubah hidup berjuta-juta orang di seluruh dunia. Mereka menawarkan harapan dan kebebas...