Friday, February 24, 2023

Cara Paling MudahuntukMembuatOrtosisTerbaik

 Pengenalan

Pernahkahandamengalamisakit kaki yang pelikdan yang tidakhilang? Iabolehmengecewakan, terutamanyajikaandatidakpastiapapenyebabnya.Tetapimalangnya, puncamasalahituperludicari dan diubati. Oleh itu, daripadamenunggukeajaibanberlaku, ambillahperkarainiketanganandasendiri. Rawat kaki andadenganbaikdenganmemasangortosis dan ikutipetuamudahini:

Pakai Ortosis Anda Dengan Betul

Pakai untuktempoh masa yang disyorkan. Iaadalahpentinguntukmemakaiortosisselagiandaboleh, terutamanya pada permulaanya. Sementaraitu kaki andamungkinberasasakitatauletih pada mulanya, iaberbaloiuntukjangka masa panjang kerana iniakanmembantuototandamenguatkan dan membiasakandiriuntukmenyokongdiridenganbetulsemula.

Pakai dengankerapsepanjanghari (tetapibukansemasatidur). Anda tidakmahumemakainyasekaliatau dua kali seminggusahaja – initidakakanmemberi kaki anda masa yang cukupuntukmenyesuaikandirisebelumiadikeluarkansemula!Sebaliknya, cubapakaisetiaphariselamasatuatau dua jam pada mulanyasehinggaiaberasacukupselesauntuktempohpenggunaan yang lebih lama; kemudianbinadari sana sehinggaandadapatberjalansepanjangharitanpasebarangmasalah.

DapatkanIaDiperiksaSecaraBerkala

Adalah pentinguntukmembuatpemeriksaansetiapbeberapabulan dan pastikansemuanyamasihdalamkeadaanberfungsi.Jika ortosis anda tidak dipasang dengan betul, ortosis tersebut mungkin tidak dapat membantu sehingga tahap yang diperlukan atau lebih teruk lagi boleh menyebabkan masalah dengan kaki anda dari semasa ke semasa

Jika ortosisandatidakdipasangdenganbetul, merekamungkintidakdapatmembantuseberapabanyak yang bolehataulebihteruklagibolehmenyebabkanmasalahdengan kaki andadarisemasakesemasa.

Bawa kasut yang dipasangdenganbetulbersamaandasemasamengukur kaki andasupayapakardapatmelihatjenissokongan yang diperlukanuntuksetiapjenis kaki. Jika terdapatsebarangketidakselesaanselepasmemakainyasekitarsatuatau dua jam di rumahsebelummenggunakansisipanbaharu (ortosis kaki), inimungkinpetunjukbahawaadasesuatu yang tidakbetuldenganseberapaketatpemasangannya (ataumungkinhanya kerana iamemerlukansedikit masa untukmembiasakandiri).

LakukanRutinSenamanMudahMesra

Anda harusbersenamdengankerap, bukansahaja kerana iabaikuntukkesihatanandatetapiuntukmembantuandamenurunkanberat badan dan mengekalkan BMI (Body Mass Index) yang sihat. Senamantelahterbuktimengurangkantekanan, meningkatkankualititidur dan menurunkantekanandarah.

Senaman juga membantumengekalkanketajaman mental andadenganmeningkatkanfungsiingatan dan keplastikanotak-(keupayaanotakuntukberubahmengikut masa) semasakitamempelajariperkarabaharuataumembentukhubunganbaharuantara neuron (selsaraf).

PertimbangkanKesesuaianTersuai

Jika andasedangmencarihasilterbaikdaripadaortosisanda, pertimbangkankesesuaiantersuai. Ortosisinidiperbuatdaripadaacuan kaki anda dan iaakanmenjadijauhlebihselesadaripadaprodukortotik yang dibelisecarasediaada. Keselesaantambahandatangdaripadadapatmembentukortosistepat pada bentuk kaki anda, yang membantudengansebarangkesakitanatauketidakselesaansertamemberikansokongan yang lebihbaik. Inilahbahagian yang terbaik ,ortosistersuaiini tidakakanmenelan kos yang lebihtinggidaripadapilihanluarortotik yang dibelisecarasediaada.

Untukmenggunakanortotikandadengansebaiknya, andaharusmelaburmasa di dalampemaikandenganbetul dan memeriksanyadengankerap.

Membelimegikutsaiz yang betul.

Pakainyadengankerap.

Memintaortosisdiperiksadengankerap. Jika andamemakaisepasang yang sesuai, adalahpentinguntukmemeriksanyasetiapbeberapabulan kerana perubahanbolehberlakudengancepat dan tidakdijangkaapabila kaki andamembesarataucedera. Dan jikaandamempunyaisebarangsoalanataukebimbanganmengenaiortosisanda, silahubungipejabat kami dengansegerasupaya kami bolehmembantu!

Dapatkankesesuaian yang sesuaijikaandamempunyaikeperluanunik (contohnya: lengkungantinggiatau bunion). Ramai orang yang mengalamikeadaaninimendapatibahawamerekamemerlukansokongankhasuntukmendapatkankelegaandaripadasimptommerekadan iniselalunyahanyabolehdicapaidenganmemasangkasutatausisipankhas di buat di klinikpakarseperti kami!

Kesimpulan

Kami berharapartikelinitelahmembantuandamemahamicaramenggunakanortotikdengansebaik-baiknya. Jika andaberminatuntukmengetahuilebihlanjuttentangfaedahortotikmuattersuai dan caraiabolehmeningkatkankualitihidupanda, silahubungi kami hariini!


Contact Info:

Visit us: https://artalive.com.my/

http://malay.artalive.com.my/

No 16, Persiaran 65C, Pekeliling Business Centre, Off Jalan Pahang Barat, 53000 Kuala Lumpur, Malaysia

E-Mail: info@artalive.com.my

Contact: +60 3–4032 4273

Author: Sudarsan Swain


No comments:

Post a Comment

Artalive- Menyokong Anggota Badan Prostetik yang Boleh Dicapai dan Mampu Milik

Anggota badan prostetik telah menjadi inovasi yang mengubah hidup berjuta-juta orang di seluruh dunia. Mereka menawarkan harapan dan kebebas...