Friday, February 24, 2023

Mengapa Orang Fikir Anggota Badan Palsu Adalah Idea yang Baik?

 Pengenalan:



Dunia berubahdenganpantas dan denganitukeperluanpesakitsemakinberkembang. Cara pesakitberjalanatauberdiri pada masa initelahberubahsejakbeberapadekad yang lalu dan generasihariinisedangmencariuntukmenyesuaikandirimerekadengankasutmerekadenganlebihbaik. Begitu juga untukmenggantikanbahagian badan yang hilang, anggotapalsudigunakan. Prostetikadalah mahal, tetapisesetengah orang berasaialebihsepertibahagian badan asalmerekadaripadaanggotatiruan. Oleh itu, marikitafahamimengapamendapatkananggotapalsuadalah idea yang baik.

Prostetikdigunakanuntukmenggantikananggota badan yang hilang.

Anggotapalsubolehdigunakanuntukkedua-dua lengan dan kaki, bergantung pada keperluanpesakit.Sesetengah orang mungkinmemilihuntukmenggunakanprostetikuntukmeningkatkanmobiliti, manakala yang lain mungkinmemilihnyauntuktujuankosmetiksahaja.

Dalam kebanyakankes, prostetikdiperbuatdaripadaplastikataulogamtetapiterdapat juga bahan lain yang digunakan (seperti gentian karbon).

Orang ramaiberpendapatbahawaanggotapalsuakanmembantumerekamendapatkansemulamobilitimereka.

Anggotapalsubolehdigunakanuntukmembantu orang ramaimelakukantugashariansepertiberjalan, mengangkatbarang dan juga menaikitangga. Walaubagaimanapum, iatidaksehebatanggota badan semulajadi dan iatidakbolehdigunakandalamsetiapkeadaan (contohnyajikaandajatuh).

Sesetengah orang yang kehilangananggota badan mereka juga inginkelihatansepertibahagian badan asalmerekakembali.

Ini kerana iamembuatkanmerekaberasalebihbaiktentangdirimerekasendiri, dan iamembantumerekamenjadilebihyakin.

Orang ramaibolehmendapatkananggotapalsu yang kelihatanlebihsepertilengan dan kaki biasaberbandingsebelumini.

Anggotapalsudiperbuatdaripadabahan yang berbeza, dan iabolehdirekabentuksupayakelihatansepertianggotaasal. Malah, beberapaanggotapalsudibuatuntukkelihatanlebihsemulajadiberbanding yang lain

Sebabnyaadalahterdapat dua jenisutamaanggota badan palsu: kosmetik (ataukosmesis) dan berorientasikanfungsi. Anggota badan kosmetikataukosmesiscenderungmenyerupailenganatau kaki sebenarseberapabanyak yang mungkin; walaubagaimanapum, jenispenyesuaianinimungkintidakcukupberfungsiuntukkegunaanharian.Prostetikberorientasikanfungsimempunyaitujuan yang berbeza; merekadirekabentukdenganmengambilkiratugastertentu: berlarimaratonataubermain bola keranjangmemerlukanjenisperalatan yang sangat berbezadaripada duduk di mejasepanjanghari!

Harga prostetik mahal sedikit.

Prostetikagak mahal, tetapiiabolehdilindungi oleh insurans.

Jika andatertanya-tanyamengapa orang menganggapanggotapalsuadalah idea yang baik, ini kerana iaberpatutan. Jika andatidakmempunyaiinsurans dan inginmendapatkananggotapalsu pula, masihadacarauntukandamembelinya.

Anda mungkintertanya-tanyasamaadamendapatkananggotapalsuadalahperkara yang sesuaiuntukanda.

Terdapatbanyaksebabmengapa orang memilihuntukmendapatkananggotapalsu, tetapipentinguntukmempertimbangkankesemuanyasebelummembuatkeputusananda.

Kesimpulan

Jika andaberfikirtentangmendapatkananggotapalsu, pentinguntukmengetahuiperkara yang andabolehjangkakan dan pastikaniasesuaiuntukkeperluananda. Prostetikagak mahal, jadipastikanandamempunyaiperlindunganinsuranssebelummelaluijalanini. Anda juga bolehberbincangdenganpakardalamArtalive yang bolehmembantumenentukansamaadamendapatkananggotapalsuadalahsesuaiuntuksituasiandaatautidak.


Contact Info:

Visit us: https://artalive.com.my/

http://malay.artalive.com.my/

No 16, Persiaran 65C, Pekeliling Business Centre, Off Jalan Pahang Barat, 53000 Kuala Lumpur, Malaysia

E-Mail: info@artalive.com.my

Contact: +60 3–4032 4273

Author: Sudarsan Swain

No comments:

Post a Comment

Artalive- Menyokong Anggota Badan Prostetik yang Boleh Dicapai dan Mampu Milik

Anggota badan prostetik telah menjadi inovasi yang mengubah hidup berjuta-juta orang di seluruh dunia. Mereka menawarkan harapan dan kebebas...