Monday, April 10, 2023

ApakahPunca-PuncaAmputasi?


 Apakah yang andamaksudkandenganAmputasi?

Pembuangan dan kehilangansecaratidaksengaja mana-mana bahagiananggotaatasatauanggotabawahmelaluipembedahandikenalisebagaiamputasi. Dengantanda-tanda dan kontraindikasikhusus, pakarbedahortopedikseringmenjalankanoperasiini. Biasanya, doctor akanmencubasedayaupayauntukmenyelamatkananggota badan, tetapikadangkala, menyelamatkannyawapesakitmungkinmemerlukanpemotongananggota badan.

Anda mungkintertanya-tanya, apakah yang andaakanlakukansekiranyaanggota badan andadipotong?Tidakperlurisau kerana Artalivetelahmembantuanda.Selepasamputasi, jikaandasedangmencaripenyelesaianprostetikterbaikuntukdisediakanoleh PakarProstetik&OrtotikBertauliah, makaandaberada di tempat yang betul. Artaliveadalah salah satupusatprostetikterkenal yang bukansahajamenampungkeperluan prosthesis andatetapi juga menyediakanpenyelesaianpenjagaan Kaki dan ortosis di Malaysia.

Dalamsiaranini, kami akanmembincangkansecararingkasbeberapasebabmengapaamputasimungkindiperlukan.

Faktor-faktor yang menyebabkanamputasi:-

1- Kemalangan

Kemalanganjalanraya, yang memudaratkansemuastrukturanggota badan, merupakanpuncautamamasalahini (contoh. sendi, salurandarah, otot, tulang)

2- Iskemia

Penurunanseriusdalamalirandarahberoksigenketisudikenalisebagaiiskemia.Pakarbedahterpaksamemotonganggota badan yang rosakjikatisurosak dan tidakdapatdibaikiakibatdaripadaarteridarah yang tersumbatdalamanggota badan.

3-Keganasan

Keganasantertentu yang menjejaskanotot, sendi, dan tisupenghubung pada anggota badan mungkinmemerlukanamputasi. Tidakperludikatakan, kanserjarangmemerlukanamputasi kerana iamenimbulkangejalaamaranawal.

4-Penyakit kronik

Penyingkiran Anggota badan mungkindiperlukanjikajangkitankembali dan menjaditahanterhadaprawatan antibiotic, terutamanyajikatisu yang sihatturutterjejas.

5- Gigitansejukbeku

Walaupunindividu yang mempunyaijari kaki dan jari yang bekumungkinmemerlukanamputasi, radangdinginjarangmemerlukanpengangkatananggota badan yang lengkap.

6- Terbakar

Pesakit yang melecurterukmungkinmendapatiamputasisebagaisatu-satunyapilihanmerekadalambeberapakeadaan yang jarangberlaku. Melecur yang terukamatsukaruntukdirawat dan diuruskan.

Apa yang perludiketahuisebelummelakukanamputasi?

Individuharusmempunyaiperkaratersebutdalamfikiransebelummelakukanamputasi:

Parameter normal untukpenyembuhanluka

Kesediaanuntukterlibatdalamaktivitipemulihanselepaspembedahanuntukmemastikananggota yang tinggalmempunyaifungsi yang terbaik

Bantuanpsikologi dan emosi yang sesuai di rumah

Pengetahuan yang betultentangkesesuaianProstesis (Penyelesaian Anggota badan buatan)

Siapa yang tidaksepatutnyamendapatamputasi?

Kehilangankulitatauotot

Kekuranganbekalandarahkekawasanamputasi

Penyakitjantung, buahpinggangatauparu-paru yang teruk

Sistemimum yang terjejas

Tisulebam

Orang yang mempunyaimasalahiniharusbercakapdenganpakarpenjagaankesihatanmerekasebelummenjalaniamputasi. Mereka juga harusmemaklumkanpakarpenjagaankesihatanmerekatentangisukesihatanmerekasupayaiabolehdiuruskandengansewajarnya.

ApakahKebaikanAmputasi?

Berikutadalahbeberapakelebihanamputasi:

Berkesandalammenghapuskan Anggota badan yang tidaksihat 

Operasimenyelamatkannyawaiamenghentikanpenyebaranpenyakitberbahayakeseluruh badan

Menghentikankehilangankomponen badan selanjutnya

Mengurangkanketidakselesaan yang berkaitandenganpenyakit pada anggota badan ataujari kaki

Kesimpulan

Amputasibolehberlakuuntukpelbagaisebab, tetapiakhirnya, pakarbedahmestimempertimbangkankebaikan dan keburukanmenjalankanoperasi. Walaubagaimanapun, Artaliveberada di sana untukmenampungsemuakeperluanpenjagaanprostetikanda, jadisilalayarilaman web kami dan ajukansebarangsoalanjikaandamempunyaisebarangpertanyaan.


Contact Info:

Visit us: https://artalive.com.my/

http://malay.artalive.com.my/

No 16, Persiaran 65C, Pekeliling Business Centre, Off Jalan Pahang Barat, 53000 Kuala Lumpur, Malaysia

E-Mail: info@artalive.com.my

Contact: +60 3–4032 4273

Author: Sudarsan Swain

No comments:

Post a Comment

Artalive- Menyokong Anggota Badan Prostetik yang Boleh Dicapai dan Mampu Milik

Anggota badan prostetik telah menjadi inovasi yang mengubah hidup berjuta-juta orang di seluruh dunia. Mereka menawarkan harapan dan kebebas...