Monday, April 17, 2023

Bagaimanauntukmengelakkanberpeluhdalam prosthesis semasamusimpanas?


Memandangkanmusimpanassemakinhampir, kebimbanganutama pada masa iniadalahdehidrasi yang disebabkan oleh peluh yang berlebihan.Tidakkirasesiapa pun, berpeluhsentiasamenyebabkankerengsaan dan baubusuk. Pengumpulanpeluhdalamprostesisandadisebabkan oleh panasmusimpanasterutamanyajikaandamempunyaigayahidup yang sibuk. Risikoberpeluhberlebihanakandibincangkandalamartikelinidaripadapakarprostetik dan orthotisbertauliah, bersama-samadenganbeberapapenyelesaian yang bolehdigunakanuntukmenguruskanisuini.

RisikoKerosakanKulit:

Kulitandaberfungsisebagaibarisanpertamapertahanan badan andaterhadapjangkitan. Tanda-tandaawalmasalahialahruam, keradangan, dan/ataupenyakitkulit yang mungkinagakmengganggu. Persekitaraninisesuaiuntukpembiakanbakteria dan menyebabkanbeberapamasalahkulit&kesihatan.

Lebih lama lembapantambahandibiarkankekal pada kulitanda, lebihbesarkemungkinanmasalahakantimbul. Kulitanda yang direndampeluh dan lembapbergesel pada soketapabilalepuhtimbulakibatsentuhanini. Jika tidakdirawat, lepuhinibolehtumbuhdijangkiti, tidakselesa, dan bertukarmenjadijangkitandarahsistemikakut yang teruk.

Satu lagimasalah yang mungkintimbulbagi orang yang amputasiialahpengumpulanpeluh di dalamlapisan gel yang mengakibatkanpelapikmulamengelupasdarikulit. Pemasangan kaki palsuandaakanberubahakibatpenggantungananda. Kaki andaakanbergeraklebihbanyakakibatnya, meningkatkanpeluangandamengalamidegradasikulit dan masalah yang disenaraikansebelumini.

Perkara yang Boleh Anda LakukanUntukMengelakkanPeluh:

Jika andaberpeluhbanyakmakamengambillangkahberjaga-jaga yang diperlukanadalahsatukemestianuntukpenjagaanprostetik. Denganmempertimbangkankeperluananda dan mengemasperkara-perkaraperlu yang andaperlukanuntukmengekalkanpeluh pada tahap minimum, andabolehmengelakkanmasalah yang mungkindisebabkan oleh peluhberlebihandalamprostesisanda. Berikutialahsenarailangkahkeselamatan yang perluandaikutisebelummelakukansebarangaktiviti yang bolehmenyebabkanandaberpeluh.

● Pastikanpelapik gel andaberadadalamkeadaanbaik dan sesuaidengansempurna. Sebelumandamemulakanapa-apaaktiviti, ketatkan mana-mana pelapiklonggar. Pelapik yang longgarmembolehkanlebihbanyakpeluhterkumpul.

● Berehatdengankerapuntukmenanggalkanprostetikanggota badan anda dan mengelappeluh. Bawa kain lap, sarungtambahanatausepasang stoking kapas. 

Apabilamenggunakansemulaprostesisanda, gantikansarungatau stoking basahuntuk salah satudaripada yang kering yang andabawabersamaanda.

● Pakaibeberapastokinpenyerap yang lebihcanggih. Iasesuai di bawahpelapikanda dan direkabentukuntukmenahanlebihbanyakpeluh. 

● Selainitu, bahanbaharusebagaipelapikbernafasbolehdiakses di pusatProstetik. Terdapatkurangpenjanaanpeluh kerana penyelesaianbaharuini, yang telahditunjukkanuntukmengurangkansuhukulit.

Gunakancadanganiniuntukmenikmatiaktivitiluarsepanjangtahun. Untukmendapatkannasihat yang sesuaidengankeadaan dan situasianda, pastikanandabercakapdenganpakarprostetikanda yang bertauliah. Anda juga bolehmelawatArtaliveuntukmendapatkanbutiranlanjuttentanganggotapalsu.

Contact Info:

Visit us: https://artalive.com.my/

http://malay.artalive.com.my/

No 16, Persiaran 65C, Pekeliling Business Centre, Off Jalan Pahang Barat, 53000 Kuala Lumpur, Malaysia

E-Mail: info@artalive.com.my

Contact: +60 3–4032 4273

Author: Sudarsan Swain


No comments:

Post a Comment

Artalive- Menyokong Anggota Badan Prostetik yang Boleh Dicapai dan Mampu Milik

Anggota badan prostetik telah menjadi inovasi yang mengubah hidup berjuta-juta orang di seluruh dunia. Mereka menawarkan harapan dan kebebas...